Zabawy ruchowe dla dzieci – jak podążać za trendami i zainteresować uczniów?

Uczniowie stanowią bardzo zróżnicowane środowisko społeczne. W zakresie poziomu sprawności fizycznej ta odmienność jest zauważalna nawet w odniesieniu do jednej klasy bądź grupy będącej w podobnym wieku. Niski poziom umiejętności ruchowych oraz zdolności motorycznych niektórych podopiecznych może być przyczyną niechęci wobec uczestnictwa w grach na WF. Utrudnienia w aktywności stanowią też problemy zdrowotne – astma, cukrzyca, alergie, choroby układu krążenia, a także wady postawy takie jak skolioza, kifoza czy lordoza. Niezrozumienie sytuacji dziecka z ograniczoną sprawnością wywołuje niejednokrotnie negatywne reakcje rówieśników. Krytyka ze strony kolegów i koleżanek z klasy może być przyczyną rezygnacji najsłabszych uczniów z uczestnictwa w zabawach ruchowych dla dzieci. Początkowe wycofywanie się z gry na WF prowadzi do długoterminowego zwolnienia lekarskiego. Nauczyciel powinien zapobiegać takim sytuacjom, interweniować w odpowiednim momencie, wyjaśniać sporne kwestie, wspierać najsłabszych i zachęcać ich do regularnych ćwiczeń. Zadaniem pedagoga i trenera jest również likwidowanie niechęci osób dotkniętych skoliozą i innymi wadami postawy do uczestnictwa w zajęciach z zakresu gimnastyki.

Zalety gry w dwa ognie na lekcji wychowania fizycznego

Aktywizację podopiecznych zniechęconych do uczestnictwa w grach na WF ułatwia kreatywne wykorzystanie alternatywnych form lekcji wychowania fizycznego. Nauczyciele zaobserwowali niesłabnący od kilku lat trend polegający na powrocie do starych zabaw ruchowych dla dzieci typu zośka, gra w dwa ognie, „berek”, „chodzi lisek koło drogi” czy przeciąganie liny. Wieloosobowe zabawy sportowe warto włączyć do konspektu lekcji i zaprezentować podopiecznym w nowej odsłonie, dostosowanej do zainteresowań i poziomu sprawności fizycznej uczniów. Gra w dwa ognie, nazywana również „zbijakiem”, ma też dodatkowe walory prozdrowotne – kształtuje zdolność koncentracji i podstawowe cechy motoryczne – siłę, szybkość, koordynację ruchową i zwinność.

Gra w dwa ognie, lornetka, pływanie żabką i inne stare gry na WF

Klasyczne zabawy ruchowe dla dzieci typu „berek”, gra w dwa ognie czy przeciągnie liny można wykorzystać w czasie zajęć wychowania fizycznego zarówno w formie rozgrzewki, jak i aktywności wykonywanej podczas głównej części lekcji. Drużynowe gry na WF warto poprzedzić ćwiczeniami gimnastycznymi i zabawami o charakterze korekcyjnym, które usprawnią podopiecznych z wadami postawy takimi jak skolioza. W kształtowaniu prawidłowej postury pomaga stare ćwiczenie znane uczniom jako „lornetka”. Polega ono na leżeniu i jednoczesnym wykonywaniu łagodnych skłonów tyłowa w tył, a następnie unoszeniu głowy i przyłożeniu do oczu zwiniętych w rulon palców. Korekcję wad postawy umożliwiają też zabawy ruchowe dla dzieci polegające na imitowaniu ruchów pływaka – „pływanie żabką” i „rybki w stawie”. Obie aktywności polegające na energicznym i równoczesnym poruszaniu rękoma i nogami można z powodzeniem wykonać nawet na niewielkiej przestrzeni.

Czy wady postawy takie jak skolioza wykluczają z czynnego udziału w zajęciach wychowania fizycznego?

Zachęcamy Państwa do udziału w ogólnopolskim Warsztatowym Kongresie dla nauczycieli wychowania fizycznego oraz trenerów sportowych, który odbędzie się 6 czerwca 2019 roku w Warszawie. Prelegenci zaprezentują stare zabawy ruchowe dla dzieci typu gra w dwa ognie w zupełnie nowej odsłonie i zainspirują Państwa do wykorzystywania najnowszych trendów w codziennej pracy. Uczestnicy wydarzenia dowiedzą się, na co musi zwrócić uwagę nauczyciel WF pracując z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, skoliozą, po kontuzjach czy wadami postawy oraz jak należy reagować, gdy na lekcji zdarzy się wypadek z udziałem ucznia. Udział w Warsztatowym Kongresie dla nauczycieli wychowania fizycznego oraz trenerów sportowych zainspiruje Państwa do poszukiwania alternatywnych form zajęć i wykorzystywania angażujących gier na WF.